HOME

Kees Woestenenk (1938)

Na een looptijd van meer dan 30 jaar als architect en ontwikkelaar van een informatiesysteem voor de bouw, houd ik mij thans vooral bezig met beeldhouwen. Thuis heb ik een klein atelier. Voor grotere beelden vond ik een atelier Pietrasanta in Italiƫ, het mekka van de beeldhouwers, waar ik kan werken in het atelier van de Fondazione ARKAD, een voormalige zagerij van marmer, in Seravezza, een paar kilometer van Pietrasanta. Ik werk in steen en hout. Marmer is fantastisch om in te werken, maar ik probeer graag alle steensoorten. Ik heb beelden van marmer, albast, serpentijn, springstone, speksteen, basalt, hardsteen, graniet, onix, obsidiaan, seleniet en olivijn. Ook in hout is het fijn werken. Mijn oudste beeld is gemaakt van een stuk van een oude, ingerotte grenen balk uit een grachtenpand in Amsterdam. Ik heb beelden van eiken, berken, linden, acacia, kersen, dennen en balsa.

Ik werk abstract en figuratief. Het gaat mij om de vorm. Die vorm moet spannend zijn en horen bij het materiaal waaruit hij ontstaat. Soms werk ik vanuit een vorm die ik van te voren heb bedacht of uitgeprobeerd in klei, maar vaak zoek ik de vorm in het materiaal zelf (taille direct). Dat is meestal het geval bij hout, of bij niet-gezaagde steen. Ik laat me graag inspireren door het menselijk lichaam, zowel man als vrouw. De vormen van een lijf kunnen prachtige, spannende vlakken en curven hebben die bij mij - soms erotische - emoties oproepen die ik dan probeer in het beeld te vangen, en die ik dan hoop via het beeld aan de toeschouwer over te dragen. Veel van mijn beelden zijn gepolijst of vlak afgewerkt, zodat het samenspel tussen vorm en materiaal optimaal tot zijn recht komt.


- En -
After a career of over 30 years as an architect and developer of an information system for the construction industrie, my time is now almost completely dedicated to sculpting. At home I have a small studio, but for larger sculptures I found a studio in Pietrasanta, Italy, the Mecca for sculptors. There I work at the studio of the Fondazione ARKAD, a former marble sawmilll, in Seravezza, a few kilometres from Pietrasanta. I work in stone. Marble is fantastic to work with, but I like to try all types of stone. My stone sculptures are made out of marble, alabaster, serpentine, springstone, soapstone, basalt, bluestone, granite, onyx, obsidian, selenite and olivine. Wood is also a great medium to work with. My oldest sculpture is made of an old, partly rotten piece of a wooden beam, that came from a restoration project on a canal house in Amsterdam. Other woods I have worked with are oak, beech, birch, lime, acacia, cherry, pine and balsa.

My work is both abstract and figurative. It is the shape I am after. That shape should be exciting and in harmony with the material it is made from. Sometimes I work from a form I have thought of before and tried out in clay, but often I search for the shape within the material itself (taille direct). This is mostly the case with wood or uncut stone. My inspiration often comes from the human body, both male and female. The shapes of a body can create beautiful tense planes and curves that evoke - sometimes erotic - emotions for me. Emotions which I try to capture in the sculpture and so communicate via the sculpture to its spectator. Many of my sculptures are polished or finished smoothly, emphasising the interaction between shape and material.